• » Uprzejmie informujemy, że w Wielki Piątek (2 kwietnia) Urząd Gminy w Tymbarku będzie nieczynny. W sprawach ważnych, dotyczących zarejestrowania zgonu, bardzo prosimy o kontakt pod numerami telefonu: 515 243 434, 728 348 405.

Podsumowanie PÓŁKOLONII 2015Czwartek, 06 sierpnia 2015

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, jako partner Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością „Przystań” w Tymbarku współorganizował półkolonię integracyjną dla 60 uczniów ze szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz osób niepełnosprawnych z Gminy Tymbark w okresie od 6 do 24 lipca br. w dwóch turnusach.

I turnus dla uczniów klas V‒VI szkół podstawowych i I‒III gimnazjum z nauką i doskonaleniem umiejętności pływania pod hasłem:

Woda to Twój przyjaciel.
Nie należy z nią walczyć;
Po prostu odkryj swój instynkt,
a woda pomoże Ci płynąć

 Aleksander Poprow

Zajęcia nauki pływania prowadzone były przez instruktorów na limanowskiej pływalni. Oprócz tych zajęć uczestnicy półkolonii brali czynny udział w zajęciach na kręgielni, strzelnicy sportowej, w kompleksie boisk sportowych oraz hali sportowej, a także w zajęciach tańca nowoczesnego.

Niewątpliwie największą atrakcją dla uczestników tego turnusu była wycieczka nad akwen Stawy Stary Sącz, gdzie pod okiem ratowników WOPR Nowy Sącz pływali łódkami, rowerkami wodnymi.

Na zakończenie turnusu każdy z uczestników otrzymał certyfikat, pamiątkowy gadżet, a zwycięscy z rozgrywanych zawodów sportowych w strzelaniu, gry w kręgle, pływaniu oraz w pokonywaniu toru przeszkód otrzymali pamiątkowe medale.

 

II turnus zorganizowany był dla dzieci z klas I‒V szkół podstawowych, a jego motto przewodnie brzmiało:

Ja nie jestem głupim chłystkiem,
Wiem – kultura przede wszystkim.

 Jan Brzechwa

W nawiązaniu do motywu przewodniego, tegorocznej półkolonii przyświecały następujące cele:

·         podnoszenie kultury osobistej,

·         wpajanie zasad kulturalnego zachowania w różnych sytuacjach,

·         rozwijanie umiejętności społecznych,

·         wyrabianie wrażliwości społecznej, emocjonalnej i estetycznej dzieci,

·         kształtowanie otwartości na świat i wrażliwości na kulturę.

W trakcie codziennych spotkań uczestnicy zapoznawali się z pojęciami bon ton, savoir-vivre, kultura osobista i z zasadami dobrego wychowania. Sporo uwagi zwracano na używanie zwrotów grzecznościowych adekwatnych do sytuacji; dzieci uczyły się określać to, co wypada, a co nie w danych okolicznościach, prawidłowego zachowywania się przy stole oraz jego dekoracji. Zwracano uwagę na ukazywanie wzorców właściwego zachowania w różnych sytuacjach, także trudnych, na budowaniu pozytywnych relacji i wzorów zachowania w grupie rówieśniczej, jak również podkreślano konieczność poszanowania mienia osobistego, innych osób oraz publicznego.

Przez cały czas półkolonii trwał konkurs: MISTRZ DOBRYCH MANIER, którego celem było uświadomienie celowości dobrych zachowań w interakcjach społecznych, stosowanie zwrotów grzecznościowych w odpowiedniej sytuacji, umiejętność współpracy w grupie oraz uświadomienie, co to znaczy być kulturalnym.

Aby możliwie jak najbardziej uatrakcyjnić naszym milusińskim wypoczynek, zorganizowane zostały dwie wycieczki do:

  • Limanowej, gdzie w kinie 3D odbyła się projekcja filmu W głowie się nie mieści, na pływalni pod okiem instruktorów przeprowadzono zajęcia pływackie, a całość zakończyła się wspólnym posiłkiem w jadłodajni;
  • Krakowa, która zaczęła się od zwiedzania teatru Groteska, po którym oprowadzała nas jedna z pracujących w nim aktorek. Nie tylko pokazała nam najciekawsze miejsca w teatrze, ale także zdradziła wiele ciekawostek i anegdot z nim związanych. Kolejnym punktem programu były, cieszące się wielkim zainteresowaniem wśród kolonistów, warsztaty z Grupą Aktywni pt. Piękno dalekiej Japonii oraz spacer po Krakowie szlakiem starych teatrów z przewodnikiem Muzeum Historycznego. Zwieńczeniem wyprawy było spotkanie z klaunem w restauracji McDonald's i wspólne śpiewy oraz zdjęcia.

Ukoronowaniem mile i bardzo intensywnie spędzonych przez najmłodszych tygodni było pożegnalne spotkanie w auli Biblioteki Publicznej w Tymbarku. Specjalnie dla zaproszonych gości oraz rodziców dzieci przygotowały krótki, ale treściwy program artystyczny, w którym znalazły się m.in. wiersze Jana Brzechwy nawiązujące do zasad savoire - vivre'u. Koloniści z dużą swobodą, humorem i pełnym zaangażowaniem przedstawili najważniejsze prawa, zasady i normy dobrego wychowania

Każdy z uczestników półkolonii otrzymał pamiątkowy certyfikat uczestnictwa i pamiątkowe gadżety. Został także rozstrzygnięty konkurs na MISTRZA DOBRYCH MANIER, a mistrz i dwoje wicemistrzów zostali nagrodzeni dodatkowymi upominkami. Wykonane własnoręcznie przez dzieci podkładki na stół otrzymali również zaproszeni goście, którzy przyczynili się do zorganizowania tego wypoczynku oraz rodzice. Całość zamknęła multimedialna prezentacja dokumentująca sposoby spędzania czasu w trakcie turnusu.

W czasie trwania Półkolonii uczestnicy obydwóch turnusów brali udział w prelekcjach na temat uzależnień. Półkolonia była finansowana ze środków Gminy Tymbark – Gminnej Komisji ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii oraz Małopolskiego Kuratorium Oświaty w Krakowie i wkładu rodziców. Dziękujemy wszystkim osobą i instytucją dzięki którym możliwa była realizacja Półkolonii.

 

Dorota Ogórek

ZAŁĄCZNIKI

GALERIA

Najnowsze galerie

VIDEO PREZENTACJA Gminy Tymbark

Wirtualny spacer po Gminie Tymbark