• » Uprzejmie informujemy, że w Wielki Piątek (2 kwietnia) Urząd Gminy w Tymbarku będzie nieczynny. W sprawach ważnych, dotyczących zarejestrowania zgonu, bardzo prosimy o kontakt pod numerami telefonu: 515 243 434, 728 348 405.

Szlak rowerowy na Paproć przez osiedle SołtystwoWtorek, 22 2013

Szlak rowerowy na Paproć przez osiedle Sołtystwo

Oznaczenie: kolor zielony dł. 4,5 km do Kaplicy obok szczytu (przez Osiedle Sołtystwo - Rysie) oraz 5,5 km (przez Osiedle Sołtystwo-Trybucówka)  średni czas przejazdu- 45 min. Dł. pełnej pętli (PKP Tymbark- wierzchołek G.Paproć- PKP Tymbark): 10 km.  Czas jej przejazdu- 1h 20m.

Trudność: szlak dość łatwy do przejazdu nie pozbawiony  stromizn, szlak dobrze utrzymany, wyjątkowo atrakcyjny.
Czasy przejazdu podane bez przerw na odpoczynek, należy więc doliczyć indywidualnie według potrzeb czas odpoczynku.

Trasę można rozpocząć zarówno z Rynku w Tymbarku, jak i od stacji PKP. Po przekroczeniu mostu na rzece Słopniczance kierujemy się drogą w prawo wzdłuż rzeki Słopniczanki. Jedziemy teraz bitą drogą. Po 1,6 km i ok. 5 minutach dojeżdżamy do mostu na "Tabacorzu" w tym miejscu możemy zobaczyć malownicze skałki w korycie rzeki Słopniczanki. Tutaj skręcamy w lewo, po pewnym czasie dojeżdżamy do skrzyżowania dróg i obieramy kierunek w prawo. Jedziemy teraz asfaltem. Po około 2,3 km skręcamy za znakami w lewo wjeżdżając w osiedle Trybucówka. Zjeżdżamy na kamienistą drogę, która potem pnie się serpentynami w lesie między polami, a następnie łagodnie prosto w kierunku wschodnim. Po przekroczeniu 4,6 km wjeżdżamy na drogę dojazdową prowadzącą z Przylasek. Skręcając w lewo wjeżdżamy na drogę kierującą nas na szczyt. Po przejechaniu 5,5 km oczom naszym ukazuję się okazała kaplica p.w. Królowej Beskidów oraz Krzyż Milenijny- tam doskonałe miejsce na odpoczynek oraz podziwianie widoków. Dalej kierujemy się wzdłuż grzbietu góry- łagodnie w dół w kierunku południowo-zachodnim przez Osiedle Rysie. Gdy osiągniemy 7 km przejeżdżamy stromym zjazdem na odcinku ok. 100m. Po przejechaniu od kaplicy 2,7 km znajdujemy się powtórnie na skrzyżowaniu na Osiedlu Sołtystwo.

Paproć pozostaje najmniejszym wzniesieniem spośród gór Beskidu Wyspowego w obrębie Gminy Tymbark, jednak bieg tras został pomyślany tak, by wykorzystać drogi dojazdowe, w tym także polne tworzące swoistą pętlę o dł. ok. 6 km w obrębie wierzchołka, o całkowitej różnicy poziomów równej 282m.

Zmyślna organizacja szlaku oraz specyfika ukształtowania dróg dojazdowych pozwalają na jego kwalifikację jako trasy wyścigu rowerowego (MTB). W górnym biegu szlaku organizowane są zawody MTB (kolarstwa górskiego) m.in. w ramach oficjalnego Otwarcia Sezonu Turystycznego w Powiecie Limanowskim, która wypada na przełomie czerwca i lipca każdego roku.

Szlaki nie są zarezerwowane wyłącznie dla rowerzystów. Służyć mają także turystyce pieszej.

Nie przewiduje się wykorzystania szlaków do innych sportów- w tym szczególnie motorowych- krosowych, jako, że uprawianie tych ostatnich zakłóca ciszę leśną oraz środowisko naturalne.