• » Uprzejmie informujemy, że w Wielki Piątek (2 kwietnia) Urząd Gminy w Tymbarku będzie nieczynny. W sprawach ważnych, dotyczących zarejestrowania zgonu, bardzo prosimy o kontakt pod numerami telefonu: 515 243 434, 728 348 405.

Powszechny Spis Rolny 2020Wtorek, 09 2020

Gminne Biuro Spisowe w Tymbarku informuje, iż jeśli mają Państwo pytania dotyczące spisu rolnego zachęcamy do kontaktu z infolinią pod numerem telefonu: 22 279 99 99 (od poniedziałku do niedzieli w godzinach od 8.00 do 20.00).

Ponadto informujemy, iż na czas realizacji Powszechnego Spisu Rolnego, czyli w okresie od 1 września do 30 listopada 2020 roku, Gminne Biuro Spisowe pełni dyżury w celach informacyjnych i interwencyjnych.

Szczegółowe informacje można również uzyskać pod nr telefonu 18 33 25 638, 18 33 25 639 wewnętrzny 26 w godzinach pracy urzędu gminy:

– poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek w godzinach od 7.30 do 15.30.

Po godzinach pracy urzędu w dni robocze do godziny 20.00 można kontaktować się pod numerami telefonów: 601 177 043, 728 348 405, 511 628 177.

Jednocześnie informujemy, że w Urzędzie Gminy w Tymbarku (pokój nr 8) zostało przygotowane stanowisko komputerowe – Gminny Punkt Spisowy przeznaczony dla rolników naszej gminy, celem dokonania samospisu w Powszechnym Spisie Rolnym 2020.

W trakcie wizyty w Urzędzie należy pamiętać o zachowaniu środków ostrożności:
– obowiązku stałego zakrywania ust oraz nosa zgodnie z zaleceniami Ministra Zdrowia,
– zachowaniu bezpiecznej odległości między osobami (min.1,5 m).

Więcej informacji o Powszechnym Spisie Rolnym 2020: https://spisrolny.gov.pl/

Stanisława Kaptur
Z-ca Gminnego Komisarza Spisowego


 

Gminne Biuro Spisowe w Tymbarku informuje, że rachmistrze spisowi działający na terenie Gminy Tymbark będą legitymować się identyfikatorem, w każdym momencie będzie można tożsamość rachmistrza sprawdzić dzwoniąc na infolinię spisową:

Działający na terenie gminy rachmistrze to:

Karolina Michałek – przeprowadzająca spis rolny na terenie wsi;  Podłopień i Zawadka

Nr telefonu – 571 504 902, numer identyfikacyjny rachmistrza; 1207122/1/00090

 Edyta Ryś  – przeprowadzająca spis rolny na terenie wsi;  Zamieście, Tymbark i Piekiełko  

Nr telefonu – 571 505 807 numer identyfikacyjny rachmistrza; 1207122/1/00380


 

 

 


Logowanie do aplikacji formularzowej PSR 2020

Wejdź na stronę aplikacji: https://psr2020.spis.gov.pl/#/login?redirect=%2Fobligations

Następnie zaznacz czy prowadzisz gospodarstwo indywidualne (osoba fizyczna) czy firmę lub organizację (osoba  prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej).

Jeśli jesteś osobą fizyczną i prowadzisz gospodarstwo indywidualne będziesz mógł zalogować się na trzy sposoby:

  • Poprzez wpisanie numeru PESEL i numeru gospodarstwa (numer gospodarstwa znajdziesz w lewym górnym rogu listu Prezesa GUS, który był wysłany do rolników).

  • Poprzez wpisanie numeru PESEL i numeru producenta ARiMR.

  • Za pomocą Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej.

Węzeł krajowy umożliwia dostęp do aplikacji samospisu PSR za pomocą środków identyfikacji elektronicznej wydanych przez inne podmioty w ramach systemów identyfikacji elektronicznej (w szczególności Profil Zaufany oraz systemy informatyczne niektórych banków). Po kliknięciu na przycisk Login.gov.pl użytkownik zostanie przekierowany na stronę serwisu, gdzie będzie mógł wybrać jedną z dostępnych metod logowania.

Jeśli jesteś osobą prawną lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej będziesz mógł zalogować się poprzez wpisanie identyfikatora i hasła, których używasz do logowania w Portalu Sprawozdawczym GUS.

 



Informacje udzielane przez rolników w ramach Powszechnego Spisu Rolnego

Formularz spisowy jest podzielony na 11 działów. Wydaje się, że to dużo, jednak należy pamiętać, że nie wszystkie pytania, czy nawet całe działy będą dotyczyć Państwa gospodarstwa rolnego.

Chcemy podkreślić, że formularz spisowy nie zawiera pytań, na które odpowiedzi GUS uzyska ze źródeł administracyjnych.

Poniżej przedstawiamy zakres informacji, które będziemy zbierać w poszczególnych działach formularza. Zapoznanie się z nim ułatwi i skróci czas trwania samospisu czy wywiadu. Należy pamiętać, że spis zostanie przeprowadzony w miesiącach wrzesień – listopad br., a będziemy pytać o dane według stanu na dzień 1 czerwca br., lub za okres 12 miesięcy liczony od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie. Zachęcamy do poświęcenia chwili czasu na przypomnienie sobie i przygotowanie niezbędnych informacji przed rozpoczęciem spisu.

 

DZIAŁ I – UŻYTKOWANIE GRUNTÓW

  • W dziale tym zapytamy, czy gospodarstwo rolne 1 czerwca 2020 r. użytkowało/posiadało grunty niezależnie od tytułu władania, tj.: własne, dzierżawione od innych oraz wspólne, ale tylko w części przypadającej użytkownikowi.

  • Zbierane będą dane o powierzchni (w hektarach lub arach) poszczególnych rodzajów gruntów wchodzących w skład gospodarstwa. 

 1

  • Należy pamiętać, że do powierzchni gruntów gospodarstwa rolnego nie zaliczamy gruntów własnych, które zostały wydzierżawione innym osobom.

  • Użytki rolne pozostałe to użytki wyłączone z produkcji i płodozmianu, jednak znajdujące się w kondycji pozwalającej na ich szybką i przy poniesieniu niewielkich nakładów rekultywację. Jeśli tak nie jest, należy ich powierzchnię ująć w pozostałych gruntach.

  • Ogrody przydomowe, to powierzchnie, na ogół koło domu, wykorzystywane do uprawy roślin przeznaczonych do spożycia przez gospodarstwo domowe rolnika. Nie należy tu ujmować powierzchni ogrodów ozdobnych, trawników, czy terenu wykorzystywanego w celach rekreacyjnych.

 

DZIAŁ II - POWIERZCHNIA ZASIEWÓW

  • W tej części formularza zostaną zebrane informacje, według stanu na dzień 1 czerwca br., o powierzchni zasiewów wszystkich upraw rolnych i ogrodniczych, w plonie głównym i poplonach, z wyszczególnieniem czy są to uprawy w gruncie czy pod osłonami.

  • W celu uniknięcia sytuacji pominięcia roślin, które z reguły są uprawiane na mniejszych powierzchniach, pierwsze pojawią się pytania o ogólną powierzchnię uprawy (w ha,a):

  • kwiatów i roślin ozdobnych, w podziale według ich przeznaczenia, tj. na cele ozdobne lub na rozsady/nasiona,

  • ziół i przypraw, w podziale według ich przeznaczenia, tj. na cele ozdobne lub na rozsady/nasiona.

Następnie poprosimy o wymienianie i podawanie powierzchni każdej innej uprawy rolnej i ogrodniczej prowadzonej w gospodarstwie, z podziałem według ich przeznaczenia, tj.: do spożycia, na paszę, zielonkę, ziarno lub rozsadę.

  • Dodatkowo zapytamy o powierzchnię uprawy grzybów jadalnych, wyjątkowo w m2 i w okresie 12 miesięcy liczonym od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 roku włącznie.

DZIAŁ III - ZWIERZĘTA GOSPODARSKIE

 

  • Zwierzęta gospodarskie to zwierzęta utrzymywane w celu osiągnięcia korzyści gospodarczych, np. produkcji mięsa, mleka i innych produktów zwierzęcych, a także w przypadku koni, wykorzystywane jako siła pociągowa i dla celów rekreacyjnych oraz sportowych.

Do zwierząt gospodarskich nie zalicza się zwierząt (z wyjątkiem koni) utrzymywanych wyłącznie dla celów rekreacyjnych lub terapeutycznych.

  • W spisie zbierane będą dane o liczbie poniżej wymienionych gatunków zwierząt gospodarskich, ale tylko tych, które znajdowały się 1 czerwca br. w spisywanym gospodarstwie rolnym:

  • bydła w podziale na grupy wiekowo – użytkowe,

  • świń w podziale na grupy wagowo – użytkowe,

  • owiec w podziale na grupy użytkowe,

  • kóz w podziale na grupy użytkowe,

  • drobiu w podziale na gatunki,

  • koni,

  • królików,

  • pozostałych zwierząt futerkowych,

  • pni pszczelich,

  • pozostałych gatunków (utrzymywanych dla uzyskania mięsa czy wełny) razem (np.: jeleniowate, dziki, świniodziki, lamy, alpaki), w tym zwierząt jeleniowatych (jelenie, sarny, daniele, łosie, renifery).

  • Należy pamiętać, że spisowi podlegają zwierzęta gospodarskie, które:

  • były własnością użytkownika gospodarstwa rolnego lub członków jego gospodarstwa domowego, i które znajdowały się w gospodarstwie rolnym lub przebywały na wypasie na gruntach nie stanowiących gospodarstw rolnych (np. redyki),

  • należały do innych niż ww. właścicieli, i które przetrzymywane były czasowo lub stale w spisywanym gospodarstwie,

  • wyjątek stanowią pnie pszczele, które należy spisać u ich właściciela niezależnie od miejsca gdzie się znajdowały.

Może się zdarzyć, że właściciel pszczół, nie użytkuje żadnych gruntów, a ule trzyma na gruntach (np. polana leśna, łąka) użytkowanych przez inne osoby fizyczne czy prawne. W tym przypadku, właściciel pni pszczelich również podlega spisowi.

  • W dziale III zbierane będą także dane o sposobie utrzymania bydła, świń i kur niosek, o:

  • liczbie stanowisk dla bydła w różnych typach obór,

  • prowadzeniu wypasu pastwiskowego (czas trwania i liczba wypasanego bydła),

  • liczbie stanowisk dla świń w różnych typach chlewni,

  • liczbie stanowisk dla kur niosek w różnych typach kurników.

Dane te będą dotyczyły okresu 12 miesięcy liczonego od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie.

 

DZIAŁ IV – NAWOŻENIE

  • Dane zbierane w dziale IV dotyczą okresu 12 miesięcy liczonego od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie.

  • W tej części formularza poprosimy rolników o podanie jakie nawozy mineralne oraz wapniowe (według nazw handlowych) i w jakiej ilości (w decytonach (dt) lub w litrach masy towarowej, w przypadku nawozów wapniowych tylko w dt) zużyto do nawożenia w gospodarstwie rolnym. Zapytamy także o ogólną (bez podziału na uprawy) powierzchnię nawożoną (w ha,a) ww. nawozami.

  • Kolejne pytania będą dotyczyły nawozów naturalnych (tj.: obornika, pomiotu ptasiego, gnojówki i gnojowicy). Poprosimy o podanie następujących informacji:

  • ilość zużytego obornika i pomiotu ptasiego (w dt), gnojówki i gnojowicy (w m3) oraz ogólna (bez podziału na poszczególne uprawy) powierzchnia (w ha,a) na której zastosowano wymienione nawozy,

  • jaki procent dostępnych w gospodarstwie nawozów naturalnych wykorzystano do nawożenia,

  • rodzaje zastosowanych metod aplikacji nawozów naturalnych (rozrzutowo, bez przyorania, przez rozlewanie pasmowe lub aplikację doglebową) i udział ilości nawozów naturalnych zastosowanych wskazanymi przez respondenta metodami w ogólnej ilości nawozów naturalnych zużytych do nawożenia (w %),

  • ilość nawozów naturalnych wywiezionych do innego gospodarstwa lub biogazowni (w dt lub m3),

  • ilość nawozów naturalnych przywiezionych do gospodarstwa w celu nawożenia (w dt lub m3),

  • sposób przechowywania nawozów naturalnych (na pryzmach kompostowych, na płycie obornikowej, pod podłogą rusztową, na głębokiej ściółce, w zbiorniku) i udział ilości nawozów przechowywanych określonymi przez respondenta sposobami w ogólnej ilości nawozów naturalnych przechowywanych w gospodarstwie (w %),

  • czas przechowywania nawozów naturalnych (w miesiącach).

  • Dodatkowo zapytamy o to czy w gospodarstwie zastosowano, a jeśli tak, to ile zużyto (w dt) nawozów organicznych, innych niż nawozy zielone, obornik, pomiot ptasi, gnojówka, gnojowica. Należy tu uwzględnić odpady przemysłu spożywczego, osady ściekowe, poferment.

 

DZIAŁ V - OCHRONA ROŚLIN

  • Dane zbierane w tym dziale dotyczą okresu 12 miesięcy liczonego od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie.

  • Zbierane będą informacje o liczbie zabiegów środkami ochrony roślin wykonanych na następujące grupy upraw: zboża, warzywa, sady i inne uprawy trwałe oraz pozostałe uprawy (uprawy okopowe, w tym ziemniaki, uprawy strączkowe, motylkowe, przemysłowe, oleiste, pastewne, zioła, kwiaty, trawy polowe i truskawki), a także w magazynach.

  • W kolejnym pytaniu poprosimy o zaznaczenie odpowiedzi, z jakiego rodzaju wsparcia korzystał respondent przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu środków ochrony roślin (do wyboru: doradztwo personalne, systemy wspomagania, informacja o progach ekonomicznej szkodliwości, prowadzony monitoring organizmów szkodliwych, inne źródła).

  • Zapytamy także o liczbę niestandardowych urządzeń do zabiegów środkami ochrony roślin (tj.: zaprawiarek, opryskiwaczy ręcznych, taczkowych lub plecakowych, specjalnych instalacji w szklarniach lub tunelach i innego sprzętu).

  • Poprosimy również o ocenę znajomości zasad integrowanej ochrony roślin (do wyboru: wysoka, średnia, niska, brak znajomości tych zasad).
     

DZIAŁ VI - BUDYNKI GOSPODARSKIE

  • Informacje o budynkach gospodarskich dotyczą okresu 12 miesięcy liczonego od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie.

  • W dziale tym poprosimy o podanie liczby i powierzchni (w m2) specjalistycznych budynków inwentarskich (obór, chlewni, kurników). Spisowi nie podlegają budynki wielofunkcyjne lub budynki inwentarskie, gdzie utrzymywane są dwa lub więcej gatunków zwierząt.

  • Zapytamy także o liczbę i pojemność pozostałych budynków gospodarskich:

  • silosów zbożowych i silosów paszowych, sortowni, przechowalni, chłodni i kopców ziemnych (pojemność w tonach)

  • silosów na kiszonki oraz stodół (pojemność w m3).

 

DZIAŁ VII – CIĄGNIKI, MASZYNY I URZĄDZENIA ROLNICZE

  • Zbierane dane dotyczą stanu w dniu 1 czerwca 2020 r.

  • W ramach działu VII zbierzemy informacje o:

  • liczbie ciągników i ładowarek teleskopowych według ich mocy,

  • liczbie wybranych maszyn i urządzeń rolniczych: kombajnów (zbożowych, buraczanych, ziemniaczanych, do zbioru owoców), silosokombajnów, kopaczek do ziemniaków, pras i przyczep zbierających, sadzarek do ziemniaków, siewników, agregatów uprawowych, opryskiwaczy polowych i sadowniczych, rozsiewaczy nawozów i wapna, rozrzutników, robotów udojowych,

  • liczbie maszyn wykorzystujących sygnał GPS.

  • Dodatkowo zapytamy czy rolnik w okresie 12 miesięcy kończącym się 1 czerwca 2020 r., korzystał z maszyn lub urządzeń będących własnością innych gospodarstw rolnych lub firm usługowych (odpowiedź „Tak” lub „Nie”).

 

DZIAŁ VIII – DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA

  • Dane zbierane w tym dziale dotyczą okresu 12 miesięcy liczonego od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie.

  • Jeżeli użytkownik sprzedawał wytworzone w gospodarstwie produkty rolne oraz zwierzęta gospodarskie, to zapytamy jaką część (w %) tej sprzedaży stanowiła sprzedaż bezpośrednio konsumentom (tj. na targowiskach, we własnych sklepach czy w ramach sprzedaży międzysąsiedzkiej).

  • Wytworzone w gospodarstwie produkty mogą być też spożywane przez członków gospodarstwa domowego użytkownika. W związku z tym zapytamy, czy wartość samozaopatrzenia żywnościowego stanowi więcej niż 50% wartości końcowej produkcji rolniczej. Poniższy schemat wyjaśni, co należy rozumieć pod wymienionymi pojęciami.

 2

                                                           

  • W gospodarstwie rolnym oprócz działalności rolniczej, mogą być prowadzone inne działalności, w tym inna niż rolnicza działalność zarobkowa bezpośrednio związana z gospodarstwem rolnym. „Bezpośrednio związana” oznacza, że wykorzystywane są zasoby gospodarstwa rolnego (teren, pracownicy, budynki gospodarskie, maszyny, itp.) i/lub produkty rolne w nim wytworzone.

  • Jeżeli taka działalność jest prowadzona zapytamy o jej:

    • rodzaje, czy prowadzona jest np. agroturystyka, usługi lub przetwórstwo produktów rolnych,

    • znaczenie dla gospodarstwa rolnego, tzn. poprosimy o określenie przybliżonego procentowego udziału przychodów ze sprzedaży wyrobów i usług z działalności gospodarczej innej niż rolnicza bezpośrednio związanej z gospodarstwem rolnym w wartości ogólnej sprzedaży produkcji gospodarstwa rolnego, którą przyjmuje się za 100%.

 3

 

  • Należy podkreślić, że w spisie nie będziemy zbierać danych o wielkości ani o wartości wytworzonej w gospodarstwie produkcji rolniczej czy sprzedaży produktów rolnych oraz wyrobów i usług z działalności innej niż rolnicza, ani o wartość uzyskiwanych dopłat bezpośrednich. Prosimy, żeby respondenci przypomnieli/ przygotowali sobie te informacje tylko jako pomoc do oszacowania i podania danych procentowych, które wymieniono powyżej.

 

DZIAŁ IX – STRUKTURA DOCHODÓW GOSPODARSTWA DOMOWEGO Z UŻYTKOWNIKIEM GOSPODARSTWA INDYWIDUALNEGO.

  • W dziale tym chcemy uzyskać informacje o tym jakie były źródła dochodów gospodarstwa domowego z użytkownikiem gospodarstwa indywidualnego uzyskanych w okresie 12 miesięcy liczonym od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie.

  • Łączne dochody gospodarstwa domowego z użytkownikiem gospodarstwa rolnego stanowią sumę dochodów wszystkich osób (spokrewnionych lub niespokrewnionych) zamieszkujących razem z użytkownikiem gospodarstwa rolnego i wspólnie z nim utrzymujących się.

  • Nie będziemy pytali o wielkość dochodów, tylko o ich strukturę. Oznacza to, że łączne dochody gospodarstwa domowego należy przyjąć za 100% i następnie podać w przybliżeniu, ile % stanowiły dochody uzyskane z tytułu:

    • prowadzenia działalności rolniczej (należy tu uwzględnić również dotacje związane z produkcją rolniczą),

    • prowadzenia na rachunek własny pozarolniczej działalności gospodarczej,

    • pracy najemnej,

    • emerytur i rent,

    • innych niezarobkowych źródeł (np.: zasiłek wychowawczy, program Rodzina 500+, stypendium, dochody z dzierżawy ziemi).

 

DZIAŁ X - AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA

  • W dziale tym zapytamy kto i w jakim wymiarze czasu pracował w okresie 12 miesięcy liczonym od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r. włącznie (tzw. aktywność stała):

  • przy produkcji rolniczej w spisywanym gospodarstwie rolnym,

  • w pozarolniczej działalności gospodarczej (inna niż rolnicza działalność zarobkowa bezpośrednio związana z gospodarstwem rolnym i pozostała).

 4

 

  • W gospodarstwach indywidualnych pracować może użytkownik i członkowie jego rodziny oraz pracownicy najemni.

W gospodarstwach osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej pracują osoby tam zatrudnione lub pracujące na innych zasadach (np. uczniowie, praktykanci, członkowie rolniczych spółdzielni produkcyjnych, zakonnicy).

  • W obu ww. typach gospodarstw rolnych spisywana będzie osoba kierująca gospodarstwem rolnym. W gospodarstwach indywidualnych kierującym jest na ogół, choć nie zawsze, użytkownik. W gospodarstwach rolnych osób prawnych lub jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej kierującym jest pracownik najemny.

  • Dla osoby kierującej, oprócz informacji o wymiarze czasu pracy, zbierzemy, według stanu na dzień 1 czerwca 2020 r., następujące dane: rok urodzenia, płeć, wykształcenie (w tym kursy doszkalające), rok rozpoczęcia kierowania gospodarstwem rolnym. Zapytamy także czy dla kierowanego przez tę osobę gospodarstwa rolnego został sporządzony indywidualny plan bezpieczeństwa (dokument dotyczący występujących w gospodarstwie zagrożeń dla życia i zdrowia oraz zasady służące ich zapobieganiu).

  • Odpowiedź na pytania o czas pracy będzie polegała na zaznaczeniu odpowiedniego pola w formularzu. Jako pracę na pełny etat przyjęto 2120 godzin (265 dni roboczych po 8 godzin pracy dziennie). Respondent będzie miał do wyboru następujące zakresy wymiaru czasu pracy:

  • poniżej 0,05 etatu (tj. 1-14 dni, a więc poniżej pół miesiąca),

  • od 0,05 do poniżej 0,25 etatu (tj. 15-66 dni, a więc od pół miesiąca do 3 miesięcy),

  • od 0,25 do poniżej 0,5 etatu (tj. 67-132 dni, a więc od 3 do 6 miesięcy),

  • od 0,5 do poniżej 0,75 etatu (tj. 133-198 dni, a więc od 6 do 9 miesięcy),

  • od 0,75 do poniżej 1 etatu (tj. 199-264 dni, a więc od 9 do 12 miesięcy),

  • 1 etat (tj. 265 dni i więcej) - oznacza 1 pełny etat lub 12 miesięcy w roku i przedział ten dotyczy również osób, które przepracowały większą liczbę godzin w ciągu roku niż odpowiadającą 1 etatowi.

  • Dodatkowo, dla członków rodziny użytkownika gospodarstwa indywidualnego, poprosimy o podanie informacji czy w  tygodniu od 26 maja do 1 czerwca 2020 r. (tzw. aktywność bieżąca) wykonywali pracę w gospodarstwie rolnym i poza nim.

 

DZIAŁ XI - CHÓW I HODOWLA RYB

Jeżeli w gospodarstwie rolnym, w okresie 12 miesięcy liczonym od 2 czerwca 2019 r. do 1 czerwca 2020 r., prowadzony był chów/hodowla ryb, zapytamy o:

  • powierzchnię stawów rybnych i objętość urządzeń do chowu i hodowli ryb,

  • gatunki utrzymywanych ryb.


Kto jest objęty spisem rolnym?

Powszechny Spis Rolny 2020 obejmie wszystkie gospodarstwa rolne zarówno osób fizycznych (tj. gospodarstwa indywidualne) jak i osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej.

Spisywane będą gospodarstwa, które 1 czerwca br. prowadziły działalność rolniczą.

Do działalności rolniczej prowadzonej przez gospodarstwo rolne zalicza się:

  • uprawę roślin, która obejmuje: wszystkie uprawy rolne (w tym również uprawę grzybów jadalnych), warzywnictwo i ogrodnictwo, szkółkarstwo, hodowlę i nasiennictwo roślin rolniczych i ogrodniczych,

  • chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, tj. bydła, owiec, kóz, koni, świń, drobiu, królików, pozostałych zwierząt futerkowych, zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych (np. dziki, sarny, daniele, lamy) i pszczół,

  • utrzymywanie gruntów rolnych, już niewykorzystywanych do celów produkcyjnych, według zasad dobrej kultury rolnej (zgodnie z normami).

Jaką grupę obejmują gospodarstwa rolne prowadzone przez osoby fizyczne, czyli gospodarstwa indywidualne?

  • gospodarstwa rolne o powierzchni 1 ha i więcej użytków rolnych,

  • gospodarstwa rolne o powierzchni poniżej 1 ha użytków rolnych (w tym nieposiadające użytków rolnych) prowadzące działy specjalne produkcji rolnej lub produkcję rolną (roślinną i/lub zwierzęcą) o znaczącej, określonej następującymi progami skali: 0,5 ha dla: drzew owocowych, krzewów owocowych, warzyw gruntowych, truskawek gruntowych oraz chmielu; 0,3 ha dla szkółek sadowniczych i szkółek ozdobnych; 0,1 ha dla tytoniu; 5 sztuk dla bydła ogółem; 20 sztuk dla świń ogółem; 5 sztuk dla loch; 20 sztuk dla owiec ogółem i kóz ogółem; 100 sztuk dla drobiu ogółem; 10 sztuk dla zwierząt dzikich utrzymywanych w systemie fermowym; 20 pni dla pszczół.

Jakie gospodarstwa rolne obejmują gospodarstwa prowadzone przez osoby prawne lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej?

Są to gospodarstwo rolne prowadzone przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, którego podstawowa działalność jest zaliczana według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) do sekcji A, dział 01, grupy: 01.1, 01.2, 01.3, 01.4, 01.5, 01.6, klasa 01.61 – działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną (utrzymywanie gruntów w dobrej kulturze rolnej przy zachowaniu wymogów ochrony środowiska), a także niezależnie od zaklasyfikowania działalności podstawowej, gdy w gruntach użytkowanych przez jednostkę powierzchnia użytków rolnych przekracza 1 ha lub prowadzony jest chów/hodowla zwierząt gospodarskich.

Spisowi podlegają również gospodarstwa rolne nietowarowe (tj. nie prowadzące sprzedaży wytworzonych produktów rolnych i zwierząt gospodarskich), czyli takie, które produkują  wyłącznie na samozaopatrzenie gospodarstwa domowego lub których działalność rolnicza ogranicza się tylko i wyłącznie do utrzymywania gruntów rolnych, już niewykorzystywanych do celów produkcyjnych, w dobrej kulturze rolnej.

Kto powinien udzielić odpowiedzi na pytania spisowe?

Gospodarstwa rolne spisujemy u ich użytkowników, a nie u właścicieli. Oznacza to, że jeżeli  właściciel gospodarstwa wydzierżawił je w całości innej osobie i w dniu 1 czerwca 2020 r. ta osoba była użytkownikiem tego gospodarstwa, to powinno być ono spisane u użytkownika. Spisem nie są objęci właściciele gruntów nie prowadzący działalności rolniczej.

Kim jest użytkownik gospodarstwa rolnego?

Za użytkownika gospodarstwa rolnego uważa się osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, faktycznie użytkującą gospodarstwo rolne (tj. na której rachunek i w której imieniu gospodarstwo jest prowadzone i która jest odpowiedzialna za gospodarstwo prawnie i ekonomicznie), niezależnie od tego, czy jest właścicielem, dzierżawcą tego gospodarstwa czy też użytkuje je z innego tytułu i niezależnie od tego, czy grunty wchodzące w skład gospodarstwa rolnego są położone na terenie jednej czy kilku gmin.

Za osobę kierującą gospodarstwem rolnym uważa się pełnoletnią osobę fizyczną upoważnioną przez właściciela/użytkownika gospodarstwa rolnego do podejmowania oraz nadzorowania lub wykonywania decyzji bezpośrednio związanych z procesami produkcyjnymi.

Użytkownik gospodarstwa indywidualnego jest na ogół jednocześnie osobą kierującą tym gospodarstwem. Jeśli tak nie jest, użytkownik powinien poprosić osobę kierującą o wypełnienie formularza lub skierować rachmistrza do osoby kierującej, bo ta, z racji pełnionych obowiązków, zna gospodarstwo najlepiej.

W razie nieobecności osoby kierującej, wywiadu może udzielić użytkownik, a w przypadku gdy jest to również niemożliwe, pełnoletnia osoba z jego gospodarstwa domowego najlepiej orientująca się w sprawach gospodarstwa rolnego.


W terminie od 1 września do 30 listopada 2020 roku na terenie całego kraju odbędzie się Powszechny Spis Rolny. Udział w spisie jest obowiązkowy.
Spis to badanie statystyczne, które dostarcza informacji o gospodarstwach rolnych w kraju. Zgromadzone dane wykorzystywane są w procesie ulepszania polityki rolnej. Dzięki temu można efektywnie planować pojawiające się trendy hodowli zwierząt gospodarskich, struktury zasiewów upraw rolnych oraz politykę żywnościową.


Według stanu na dzień  1 czerwca 2020 r. rolnicy powinni przygotować się na pytania z zakresu:

- osób kierujących gospodarstwem rolnym,
- położenia gospodarstwa na obszarach o ograniczeniach naturalnych,
- typu własności użytków rolnych,
- produkcji ekologiczna,
- rodzaju użytkowanych gruntów,
- powierzchni zasiewów według upraw,
- powierzchni nawadniana,
- zużycia nawozów mineralnych i organicznych,
- rodzaju budynków gospodarskich,
- pogłowia zwierząt gospodarskich według grup wiekowo-użytkowych,
- liczby maszyn i urządzeń w gospodarstwie rolnym,
- wkładu pracy w gospodarstwo rolne użytkownika i członków jego gospodarstwa domowego oraz pracowników najemnych.


Kto jest objęty spisem rolnym?
Spis będzie prowadzony w gospodarstwach indywidualnych oraz w gospodarstwach rolnych osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. W przypadku gospodarstw rolnych osób fizycznych (gospodarstwa indywidualne) spisem rolnym zostaną objęte wszystkie gospodarstwa rolne o powierzchni 1 ha użytków rolnych i więcej, a także gospodarstwa  o powierzchni poniżej 1 ha użytków rolnych prowadzące działy specjalne produkcji rolnej.
Podstawową metodą realizacji spisu powszechnego jest samospis internetowy – każdy rolnik może dokonać spisu we własnym domu, na własnym urządzeniu mającym połączenie z internetem, za pośrednictwem interaktywnej aplikacji dostępnej na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.
Uzupełniającą metodą ma być wywiad telefoniczny albo wywiad bezpośredni (przeprowadzany przez rachmistrza terenowego). Rolnicy nie posiadający dostępu do Internetu będą mieli możliwość dokonania spisu w lokalu gminnego biura spisowego, który znajduje się w budynku Urzędu Gminy I piętro pok. Nr 8. Ostatnia forma to spisanie się
z udziałem rachmistrza terenowego wybranego podczas naborów zorganizowanych przez Gminnego Komisarza Spisowego - Wójta Gminy Tymbark.


 

Procedura naboru kandydatów na rachmistrzów terenowych do powszechnego spisu rolnego w 2020 r.

 


 

Tymbark, dnia 15 czerwca 2020 r.

 

Wójt Gminy Tymbark – Gminny Komisarz Spisowy
ogłasza nabór na rachmistrzów terenowych w Gminie Tymbark
w powszechnym spisie rolnym w 2020 r.

 

Na podstawie art. 19, ust. 1, pkt 4 oraz art. 20, ust 1, 2 i 3 ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1728) informuję o otwartym i konkurencyjnym naborze kandydatów na rachmistrzów terenowych do prac spisowych na terenie Gminy Tymbark, w ramach powszechnego spisu rolnego w 2020 r.

Spis zostanie przeprowadzony w terminie od 1 września do 30 listopada 2020 r.

Ogłoszenie o naborze zostaje umieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy w Tymbarku oraz opublikowane na stronie internetowej Gminy Tymbark i Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Gminy w Tymbarku.

Informacja dotycząca naboru zostaje podana do publicznej wiadomości w terminie od 15 czerwca do 8 lipca 2020 roku.

Kandydat na rachmistrza terenowego winien spełniać następujące warunki:
1. Być pełnoletnim;

2. Być zamieszkałym na terenie gminy Tymbark;

3. Posiadać co najmniej wykształcenie średnie;

4. Posługiwać się  językiem polskim w mowie i piśmie;

5. Nie być skazanym za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

Oświadczenie o spełnieniu wymagania o którym mowa w pkt 5 kandydat na rachmistrza terenowego składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Kandydat na rachmistrza terenowego, składając oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

 

Ważne informacje dla składających oferty:

  1. Przydzielona liczba rachmistrzów na terenie Gminy Tymbark wynosi 2.
  2. Kandydat na rachmistrza terenowego musi odbyć szkolenie teoretyczne i praktyczne. Termin szkolenia w okresie od 3 sierpnia do 11 września 2020 r. Forma realizacji szkoleń (zdalne, stacjonarne) będzie zależna od sytuacji epidemicznej w kraju. W przypadku szkoleń zdalnych kandydaci na rachmistrzów terenowych wezmą udział w szkoleniach łącząc się ze sprzętu własnego.
  3. Szkolenie obejmuje przekazanie informacji o:
    a) statystyce publicznej, w tym tajemnicy statystycznej;
    b) zakresie podmiotowym i przedmiotowym spisu rolnego;
    c) sposobie wykonywania poszczególnych czynności w ramach bezpośredniego wywiadu z użytkownikiem gospodarstwa rolnego, w tym sposobie obsługi urządzenia mobilnego wyposażonego w oprogramowanie dedykowane do przeprowadzenia spisu rolnego.
  4. Egzamin kandydata na rachmistrza terenowego po szkoleniu będzie realizowany za pomocą aplikacji e/m-learning. Kandydat, który nie weźmie udziału w całości szkolenia, nie może przystąpić do egzaminu kończącego szkolenie.
  5. Kandydaci na rachmistrzów terenowych podlegają postępowaniu weryfikacyjnemu.
    W przypadku zaistnienia sytuacji, kiedy w wyniku naboru kandydatów na rachmistrzów podczas egzaminu wszyscy kandydaci uzyskają jednakową liczbę punktów, a liczba kandydatów będzie większa w stosunku do potrzeb o tym, kto będzie powołany na rachmistrza zdecyduje kolejność zgłoszenia kandydata.
  6. Kandydaci na rachmistrzów terenowych, którzy złożą stosowne dokumenty oraz zostaną zarejestrowani w Systemie Ewidencji Rachmistrzów otrzymają od Urzędu Gminy informację o terminie i formie szkolenia, którego ukończenie z wynikiem pozytywnym będzie warunkiem koniecznym do uzyskania możliwości kwalifikacji na rachmistrza terenowego.
  7. Kandydaci na rachmistrzów terenowych po ukończeniu szkolenia oraz uzyskaniu
    pozytywnego wyniku egzaminu zostaną wpisani na listę rachmistrzów spisowych,
    zgodnie z kolejnością liczby uzyskanych punktów podczas egzaminu.
  8. Rachmistrz terenowy będzie wykonywał czynności w ramach prac spisowych na podstawie umowy zawartej z Dyrektorem Urzędu Statystycznego.
  9. Wynagrodzenie rachmistrza terenowego ustalono jako iloczyn:
  1. 37 zł. brutto i liczby przeprowadzonych bezpośrednich wywiadów z użytkownikiem gospodarstwa rolnego, skutkujących prawidłowym spisaniem gospodarstwa rolnego;
  2. 20 zł. brutto i liczby przeprowadzonych wywiadów telefonicznych z użytkownikami gospodarstw rolnych, skutkujących prawidłowym spisaniem tych gospodarstw;

UWAGA: jeśli wszyscy kandydaci uzyskają pozytywny wynik z egzaminu, umowa będzie podpisana z kandydatami, którzy uzyskają najlepszy wynik, a pozostali kandydaci zostaną wpisani na listę rachmistrzów rezerwowych.

 

Oferta na rachmistrza terenowego winna zawierać:

  1. Zgłoszenie kandydata na rachmistrza terenowego, w tym: imię i nazwisko, adres, telefon kontaktowy, adres e-mail, ewentualnie miejsce zatrudnienia lub adres uczelni w przypadku studentów – wzór zgłoszenia stanowi zał. nr 1.
  2. Kserokopię dokumentu potwierdzającego ukończenie co najmniej szkoły średniej (dokument ma być potwierdzony za zgodność z oryginałem przez kandydata).
  3. Oświadczenie o niekaralności – wzór oświadczenia stanowi zał. nr 2.
  4. Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych zawartych w ofercie dla potrzeb niezbędnych w procesie rekrutacji – wzór oświadczenia stanowi zał. nr 3.
  5. Oświadczenia o zapoznaniu się z informacją dotyczącą przetwarzania danych osobowych – wzór oświadczenia stanowi zał. nr 4.
  6. Oświadczenie o posługiwaniu się językiem polskim w mowie i piśmie – wzór oświadczenia stanowi zał. Nr 5.

Składanie ofert:

  1. Oferty należy składać w formie pisemnej osobiście na dziennik podawczy Urzędu Gminy w Tymbarku (w godzinach pracy Urzędu) lub za pośrednictwem operatora pocztowego (liczy się data wpływu przesyłki na dziennik podawczy) na adres: Urząd Gminy w Tymbarku; 34-650 Tymbark 49.
  2. Termin składania ofert upływa w dniu 8 lipca 2020 r.
  3. Oferta musi zostać złożona w zaklejonej kopercie z napisem „Nabór na rachmistrza terenowego –  Spis Rolny 2020”.
  4. Dokumenty które wpłyną do Urzędu po terminie określonym w pkt. 2 lub będą niekompletne nie będą rozpatrywane i zostaną zwrócone na adres nadawcy, w terminie 14 dni od zakończenia naboru.
  5. Wszelkie informacje na temat spisu można uzyskać na stronie internetowej www.stat.gov.pl oraz ustawie o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz. U. z 2019 r. poz. 1728) a także w dokumencie dostępnym na wskazanej stronie internetowej „Instrukcja organizacyjna do powszechnego spisu rolnego w 2020 roku”.  
  6. Dodatkowych informacji udziela Zastępca Gminnego Komisarza Spisowego Stanisława Kaptur – tel. 18 3325637 wew. 21.

              /-/ Paweł Ptaszek
Wójt Gminy Tymbark - Gminny Komisarz Spisowy



 

 


 

POWSZECHNY SPIS ROLNY PSR 2020 #liczysięrolnictwo

W terminie od 1 września do 30 listopada 2020 r., według stanu na dzień 1 czerwca 2020 r., na terenie całego kraju odbędzie się Powszechny Spis Rolny PSR 2020. Udział w spisie rolnym jest obowiązkowy.

Spis rolny jest jedynym badaniem statystycznym dostarczającym szerokiego zakresu informacji o gospodarstwach rolnych na wszystkich szczeblach podziału terytorialnego kraju. Dane ze spisu są wykorzystywane do oceny zastosowanych i kreowania nowych narzędzi Wspólnej Polityki Rolnej.

 

Podstawowe cele Powszechnego Spisu Rolnego:

  • zapewnienie bazy informacyjnej o gospodarstwach rolnych i związanych z nimi gospodarstw domowych, koniecznej dla realizacji krajowej, regionalnej i lokalnej polityki rolnej
    i społecznej na wsi;
  • dostarczenie informacji niezbędnych do planowania polityki żywnościowej, trendów hodowli zwierząt gospodarskich, struktury zasiewów upraw rolnych;
  • analiza zmian jakie zaszły w rolnictwie na przestrzeni ostatnich 10 lat;
  • wykonanie zobowiązań Polski w zakresie dostarczenia informacji na potrzeby organizacji międzynarodowych – EUROSTAT, FAO, OECD;
  • aktualizacja statystycznego rejestru gospodarstw rolnych i przygotowanie operatów do pogłębionych badań reprezentacyjnych z zakresu rolnictwa w kolejnych latach.

 

Jakie pytania usłyszą rolnicy w trakcie spisu?

Dokładny zakres informacji zbieranych w PSR 2020 dostępny jest w załączniku nr 2 do ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o powszechnym spisie rolnym w 2020 r. (Dz.U. poz. 1728).

W spisie rolnym będą zbierane dane, dotyczące m.in.:

  • osoby kierującej gospodarstwem rolnym;
  • położenia gospodarstwa na obszarach o ograniczeniach naturalnych;
  • osobowości prawnej;
  • typu własności użytków rolnych;
  • produkcji ekologicznej;
  • rodzaju użytkowanych gruntów;
  • powierzchni zasiewów według upraw;
  • powierzchni nawadnianej;
  • zużycia nawozów mineralnych i organicznych;
  • pogłowia zwierząt gospodarskich według grup wiekowo-użytkowych;
  • rodzaju budynków gospodarskich;
  • liczby maszyn i urządzeń w gospodarstwie rolnym;
  • wkładu pracy w gospodarstwo rolne użytkownika i członków jego gospodarstwa domowego oraz pracowników najemnych.

 

Kto podlega spisowi rolnemu?

Spis będzie prowadzony w gospodarstwach indywidualnych oraz w gospodarstwach rolnych osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej. W przypadku gospodarstw rolnych osób fizycznych (gospodarstwa indywidualne) spisem rolnym zostaną objęte wszystkie gospodarstwa rolne o powierzchni 1 ha użytków rolnych i więcej, a także gospodarstwa o powierzchni poniżej 1 ha użytków rolnych prowadzące działy specjalne produkcji rolnej lub produkcję rolną o następującej skali:

  • 0,5 ha – dla plantacji drzew owocowych;
  • 0,5 ha – dla krzewów owocowych;
  • 0,5 ha – dla warzyw gruntowych;
  • 0,5 ha – dla truskawek gruntowych;
  • 0,5 ha – dla chmielu;
  • 0,3 ha – dla szkółek sadowniczych;
  • 0,3 ha – dla szkółek ozdobnych;
  • 0,1 ha – dla tytoniu;
  • 5 sztuk – dla bydła ogółem;
  • 20 sztuk– dla świń ogółem;
  • 5 sztuk – dla loch;
  • 20 sztuk – dla owiec ogółem;
  • 20 sztuk – dla kóz ogółem;
  • 100 sztuk – dla drobiu ogółem;
  • 10 sztuk – dla zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych.

Ogrody działkowe nie spełniają powyższych kryteriów, więc nie będą objęte spisem rolnym.

 

W jakiej formie zostanie przeprowadzony spis rolny?

Podstawową metodą realizacji spisu powszechnego będzie samospis internetowy – każdy rolnik będzie mógł dokonać spisu we własnym domu, na własnym urządzeniu mającym połączenie z Internetem, za pośrednictwem interaktywnej aplikacji dostępnej na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego. Uzupełniającą metodą udziału w spisie będzie wywiad telefoniczny (przeprowadzany przez rachmistrza telefonicznego) oraz wywiad bezpośredni (przeprowadzany przez rachmistrza terenowego, który odwiedzi gospodarstwo rolne pod warunkiem, że pozwoli na to sytuacja epidemiologiczna w kraju). Rolnicy nie posiadający w domu dostępu do Internetu będą mieli zapewniony dostęp do pomieszczeń wyposażonych w sprzęt komputerowy z dostępem do Internetu w lokalu gminnego biura spisowego.

 

Bezpieczeństwo danych:

Spisy, tak jak wszystkie prowadzone przez GUS badania statystyczne, realizowane są z zachowaniem wysokich standardów bezpieczeństwa, w oparciu o nowoczesne techniki teleinformatyczne. Narzędzia oraz procedury w zakresie bezpieczeństwa stosowane przez statystykę publiczną spełniają najwyższe standardy i zapewniają pełną ochronę gromadzonych informacji.

Osoby wykonujące prace spisowe są obowiązane do przestrzegania tajemnicy statystycznej. Przed przystąpieniem do pracy rachmistrzowie są pouczani o istocie tajemnicy statystycznej i sankcjach za jej niedotrzymanie. Następnie na ręce właściwego komisarza spisowego składają pisemne przyrzeczenie następującej treści: „Przyrzekam, że będę wykonywać swoje prace na rzecz statystyki publicznej z całą rzetelnością, zgodnie z etyką zawodową statystyka, a poznane w czasie ich wykonywania dane jednostkowe zachowam w tajemnicy wobec osób trzecich.”

Dane pozyskane podczas spisów mogą być wykorzystywane wyłącznie do opracowań, zestawień
i analiz statystycznych oraz do aktualizacji operatów do badań statystycznych prowadzonych przez służby statystyki publicznej.

Udostępnianie lub wykorzystywanie danych uzyskanych w spisach dla innych niż podane celów jest zabronione, pod rygorem odpowiedzialności karnej.

 

Organizacja prac spisowych w gminach:

W gminie (mieście) pracami spisowymi kieruje wójt, burmistrz, prezydent miasta – jako gminny komisarz spisowy. Zastępcą gminnego komisarza spisowego jest osoba wyznaczona przez gminnego komisarza spisowego. Gmina (miasto) organizuje m.in. nabór kandydatów na rachmistrzów terenowych.

 

Naboru kandydatów dokonuje się spośród osób:

  • pełnoletnich;
  • zamieszkałych w danej gminy;
  • posiadających co najmniej średnie wykształcenie;
  • posługujących się językiem polskim w mowie i w piśmie;
  • które nie były skazane za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.

 

Kandydaci na rachmistrzów przejdą  szkolenie, które zakończy się egzaminem. Osoby, które odpowiedzą dobrze na co najmniej 60 proc. pytań, zostaną wpisane na listę kandydatów na rachmistrzów terenowych prowadzoną przez gminnego komisarza spisowego. Miejsce na liście zależy od liczby punktów z egzaminu - im więcej, tym lepiej. Rachmistrza terenowego powoła zastępca właściwego wojewódzkiego komisarza spisowego, czyli Dyrektor Urzędu Statystycznego spośród osób z najwyższą liczbą punktów z egzaminu.

Wynagrodzenie rachmistrza terenowego będzie iloczynem stawki 37 zł brutto i liczby przeprowadzonych bezpośrednich wywiadów z użytkownikiem gospodarstwa rolnego.

 

 

Kontakt:

Bieżące informacje o spisie rolnym dostępne są na stronie internetowej: https://spisrolny.gov.pl/.

Wojewódzkie Biuro Spisowe w Urzędzie Statystycznym w Krakowie

ul. Kazimierza Wyki 3
31-223 Kraków
Tel.:  +48 12 42 02 050
e-mail: sekretariatuskrk@stat.gov.pl

 

Prosimy wszystkich rolników o przekazywanie informacji o spisie rolnym.
Spiszmy się, jak na rolników przystało!

Głowna pozycja menu

Najnowsze galerie

VIDEO PREZENTACJA Gminy Tymbark

Wirtualny spacer po Gminie Tymbark