Tymbark, dnia 6 maja 2016 r.
Szanowna Pani
Zofia Jeż
Przewodnicząca
Rady Gminy Tymbark
SG.0053.3.2016
W nawiązaniu do Pani publicznych wypowiedzi (i sformułowanych w nich zarzutach) zawartych w artykule pt. Wójta i radnych podzieliły kontrowersyjne działki. Ostra dyskusja na sesji zamieszczonym na portalu limanowa.in w dniu 4 maja br., pozwolę sobie przypomnieć Pani, że zgodnie z zapisami Statutu Gminy Tymbark § 29 ust. 1: rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw. Jest to więc czas na zapoznanie się Rady Gminy z opiniami komisji problemowych o procedowanym projekcie uchwały, prowadzenie nad nimi dyskusji, zgłaszanie zmian do przedłożonego projektu i ostateczne jego uchwalenie lub nie.
Jak wynika z dokumentacji prac komisji z dnia 25 kwietnia br., które obradowały nad kwestionowanymi projektami dwóch uchwał, tj.: W sprawie uchwalenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Tymbark oraz W sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Gminy Tymbark, podczas wspomnianych prac nie zostały wypracowane żadne opinie ani wnioski, które ostatecznie byłyby przedstawione wójtowi oraz na sesji Rady Gminy. Zatem nie jest prawdą stwierdzenie zawarte w artykule, że nie zostały uwzględnione zastrzeżenia do projektów uchwał - ponieważ nie zgłoszono i nie przyjęto w trakcie obrad komisji w dniu 25.04 br. żadnych opinii czy poprawek do projektów uchwał.
W trakcie obrad komisji nie padła również propozycja zdjęcia z porządku obrad sesji przedmiotowych uchwał.
Kolejne postanowienia Statutu zawarte w § 60 ust. 2, 3 stanowią, że: wykonanie inicjatywy uchwałodawczej koordynuje Przewodniczący Rady w porozumieniu z Wójtem, podejmując w tym celu działania niezbędne do prawidłowego przygotowania projektu oraz przedstawienie go na sesji. (….), dalej, ust. 3: Projekty uchwał opiniują właściwe komisje rady. Opinie komisji są przedstawiane na sesji Rady przez Przewodniczącego danej komisji lub wskazaną przez niego osobę.
Ponadto pozwolę sobie zauważyć, że nie podjęła Pani żadnych działań, aby zrealizować zapisy cytowanego powyżej paragrafu 60 ust. 2 i 3 Statutu Gminy, który wprost przewiduje koordynacyjną funkcję przewodniczącego w trakcie prac nad projektami uchwał, a ograniczyła się Pani jedynie do krytyki wójta, mówiąc o złym przygotowaniu projektów uchwały.
Wypracowywanie przez komisje opinii i wniosków do projektów uchwał w sposób przewidziany w Statucie Rady Gminy jest sygnałem dla inicjatora uchwały (wójta) o utrzymaniu dotychczasowego brzmienia projektów uchwał lub wprowadzenia do projektów uchwał poprawek wynikających z opinii komisji.
Zamiast skorzystania z możliwości jakie daje Statut, został przedstawiony wniosek klubu radnych „Nasza Gmina”, ograniczający się do zdjęcia z porządku obrad spornych uchwał. W konsekwencji uniemożliwiono mi przedstawienie zmian do projektów uchwał, które zamierzałem zgłosić w trakcie dyskusji nad tymi projektami. W przypadku uchwały o uchwaleniu zmian w miejscowym planie zagospodarowania, proponowane zmiany szły w kierunku wykreślenia w całości zapisów dotyczących spornej działki nr 524\1. W przypadku projektu uchwały o przystąpieniu do zmiany miejscowego planu ‒ zgodnie z nowym wnioskiem przedsiębiorcy Mieczysława Jońca wypracowanym na podstawie spotkania z udziałem mieszkańców ‒ umieszczone zostały działki nr 524\1 i 302\13, które miałyby być przeznaczone wyłącznie na tereny usługowe, a nie jak pierwotnie zakładano produkcyjno-usługowo, co wychodziło naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców. Proponowane przeze mnie zmiany oznaczały ‒ w przypadku działek Pana Mieczysława Jońca, rozpoczęcie procedury zmiany planu od początku.
Informuję także, że procedura opracowania zmiany miejscowego planu zagospodarowania sporządzana jest w oparciu o postanowienia Ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym i realizowana jest przez uprawnionego urbanistę.
Ponadto informuję Panią, że projekty uchwały zostały opracowane zgodnie z procedurą określoną w § 61 statutu.
Mając na uwadze powyższą argumentację oraz sprawność procedury uchwałodawczej i kompetencje Przewodniczącego Rady w tym zakresie, oczekuję wypracowywania opinii i wniosków przez merytoryczne komisje w sprawie przedstawianych przez wójta projektów uchwał. Zwracam się również o rozważenie zasadności organizowania wspólnych posiedzeń komisji.
Wyrażam przekonanie, że przedstawiona powyżej propozycja organizacji pracy Rady Gminy usprawni proces prac nad podejmowaniem uchwał Rady Gminy i będzie służyła spokojnej, uporządkowanej i merytorycznej pracy.
Wyrażam jednocześnie ubolewanie, iż po raz kolejny, zamiast rzetelnej dyskusji i wypracowywania stanowisk w czasie prac komisji i przedstawiania ich na sesji, dyskusja nad projektami uchwał przesuwana jest na później, co powoduje odwlekanie spraw w czasie.
Paweł Ptaszek
Wójt Gminy Tymbark
Do wiadomości:
Radni Rady Gminy według rozdzielnika