W ostatniej wręcz chwili w grudniu nasza klasa VI zdecydowała się wziąć udział w kolejnej edycji ogólnopolskiej gry czytelniczej „Między nami czytelnikami”, której organizatorem jest Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Ta nowatorska inicjatywa ma na celu zachęcić uczniów do sięgania po książki, czytania, komentowania ich treści oraz wzajemnego zachęcania do przeczytania ciekawych pozycji. Uczniowie w ramach konkursu przez cały rok szkolny wykonują różne zadania, za które otrzymują punkty.
Pierwsze z nich wymagało stworzenia żywego obrazu do wybranego fragmentu literackiego.
Scenka, którą uczniowie przygotowali dla swoich młodszych kolegów opowiadała o spotkaniu państwa Bobrów i trojga rodzeństwa: Zuzanny, Łucji i Piotra ze św. Mikołajem. Wcielając się w bohaterów powieści nasi młodzi aktorzy chcieli nie tylko ożywić i uchwycić wybrany fragment w kadrze, ale przede wszystkim zachęcić młodszych kolegów do przeczytania tej książki. Szczegółowy opis tego działania został zamieszczony na stronie naszej szkoły (spzawadka.pl).
W ostatnim czasie nadeszła pora na wykonanie przez nich drugiego zadania. Poniżej zamieszczam krótką relację z tego wydarzenia przedstawioną oczami samych jej uczestników.
Po zapoznaniu się z treścią drugiego zadania początkowo wydawało się nam ono nie lada wyzwaniem, ponieważ nigdy jeszcze nie tworzyliśmy mashupu. Zanim jednak do niego przystąpiliśmy, nasza opiekunka wyjaśniła nam na czym polega ta metoda. Każdy z nas indywidualnie zaczął szukać propozycji utworów, które można by było zmiksować i nadać im nową treść. W ramach zajęć z języka polskiego omówiliśmy wstępnie prace nad zadaniem i zdecydowaliśmy wspólnie z klasą, że formą mashupu będzie tym razem zredagowanie opowiadania opartego o samodzielnie wybrane pozycje książkowe. Najpierw indywidualnie pracowaliśmy nad swoimi tekstami, a następnie na kolejnych zajęciach z języka polskiego dokonaliśmy ewentualnej korekty i poprawek oraz wybraliśmy te, które naszym zdaniem były najciekawsze. Oczywiście nie zapomnieliśmy o tym, aby nasze wprawki pisarskie wykorzystać do promocji czytelnictwa w naszej szkole i poza jej murami. I tym razem postanowiliśmy działać spontanicznie. Zorganizowaliśmy flash mob literacki. Odbył się on w dwóch różnych odsłonach. Najpierw w tajemnicy przed naszymi młodszymi kolegami z klasy IV i V przygotowaliśmy pierwszą jego część na przerwie. Wybrani nasi koledzy i koleżanki czytali głośno z podziałem na role napisane opowiadanie. Aby być jeszcze bardziej dostrzeżonym postanowiliśmy wykonać transparent promujący czytanie i zapisać też na kolorowych kartkach hasła zachęcające do sięgania po książki. Było to dodatkowe zadanie, które miało naszym kolegom wyjaśnić sens naszej akcji. Kiedy koledzy wyszli z lekcji na ich twarzach dało się zauważyć zdziwienie i zaciekawienie. Nie musieliśmy nawet zachęcać ich i prosić o uwagę, sami dołączyli się do nas, umilkły w jednej chwili rozmowy i zaczęli słuchać naszej opowieści. Przerwa szybko nam minęła, pierwszy raz bez hałasu i głośnych rozmów, ale w spokojnej i miłej atmosferze. Opowieść chyba bardzo się im podobała, ponieważ po jej przedstawieniu zostaliśmy nagrodzeni gromkimi brawami. Drugą odsłonę zaplanowaliśmy w południe. Tym razem postanowiliśmy wyjść na zewnątrz budynku i zaskoczyć naszych najmłodszych kolegów, który czekali na odwóz po zajęciach do domu. Podobnie jak wcześniej zaprezentowaliśmy kolejne opowiadanie czytając im w oczekiwaniu na autobus. Dzieci miło spędziły z nami czas i też były żywo zainteresowane naszą zabawą. Ostatnim punktem było wyjście poza mury szkoły i czytanie na przystanku autobusowym oczekując na uczniów gimnazjum, którzy wracali do domu po skończonych zajęciach. Nasza obecność na nim wzbudzała żywe zainteresowanie mieszkańców naszej małej wioski jak również przejeżdżających kierowców, którzy na nasz widok zwalniali i obserwowali nasze czytelnicze działania.
Mamy nadzieję, że w ten dosyć niekonwencjonalny sposób zachęciliśmy wszystkich bez względu na wiek, by sięgali po książki i zaczęli czytać nie tylko w domu czy w szkole, ale wszędzie przy każdej okazji. Praca nad wykonaniem tego zadania dostarczyła nam wielu niesamowitych wrażeń, wszyscy odczuwaliśmy satysfakcję, ponieważ widzieliśmy, że nasza niespodzianka podobała się i wzbudziła zainteresowanie wśród naszych kolegów.