• » Uprzejmie informujemy, że w Wielki Piątek (2 kwietnia) Urząd Gminy w Tymbarku będzie nieczynny. W sprawach ważnych, dotyczących zarejestrowania zgonu, bardzo prosimy o kontakt pod numerami telefonu: 515 243 434, 728 348 405.

SZKOŁA PODSTAWOWA W ZAWADCE PROMUJE CZYTELNICTWOŚroda, 29 marca 2017

W ostatniej wręcz chwili w grudniu nasza klasa VI zdecydowała się  wziąć udział w kolejnej edycji  ogólnopolskiej gry czytelniczej „Między nami czytelnikami”, której organizatorem jest Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. Ta nowatorska inicjatywa ma na celu zachęcić uczniów do sięgania po książki, czytania, komentowania ich treści oraz wzajemnego zachęcania do przeczytania ciekawych pozycji. Uczniowie w ramach konkursu przez cały rok szkolny  wykonują różne zadania, za które otrzymują punkty.

Pierwsze z nich wymagało stworzenia żywego obrazu do wybranego fragmentu literackiego.
Scenka, którą uczniowie przygotowali dla swoich młodszych kolegów opowiadała o spotkaniu  państwa Bobrów i trojga rodzeństwa: Zuzanny, Łucji i Piotra  ze św. Mikołajem. Wcielając się w bohaterów powieści nasi młodzi aktorzy chcieli  nie tylko ożywić i uchwycić wybrany  fragment w kadrze, ale przede wszystkim zachęcić młodszych kolegów do przeczytania tej książki. Szczegółowy opis tego działania został zamieszczony na stronie naszej szkoły (spzawadka.pl).

W ostatnim czasie nadeszła pora na wykonanie przez nich  drugiego zadania. Poniżej zamieszczam krótką relację z tego wydarzenia przedstawioną oczami samych  jej uczestników.

Po zapoznaniu się z  treścią drugiego zadania początkowo wydawało się nam ono nie lada wyzwaniem, ponieważ nigdy jeszcze nie tworzyliśmy mashupu. Zanim jednak do niego przystąpiliśmy, nasza opiekunka wyjaśniła nam na czym polega ta metoda. Każdy z nas indywidualnie zaczął szukać propozycji utworów, które można by było zmiksować i nadać im nową treść. W ramach zajęć z języka polskiego omówiliśmy wstępnie prace nad zadaniem i zdecydowaliśmy wspólnie z klasą, że formą mashupu będzie tym razem zredagowanie opowiadania opartego o samodzielnie wybrane pozycje książkowe. Najpierw indywidualnie pracowaliśmy nad swoimi tekstami, a następnie na kolejnych zajęciach z języka polskiego dokonaliśmy ewentualnej korekty i poprawek oraz wybraliśmy te, które naszym zdaniem były najciekawsze. Oczywiście nie zapomnieliśmy o tym, aby nasze wprawki pisarskie wykorzystać do promocji czytelnictwa w naszej szkole i poza jej murami. I tym razem postanowiliśmy działać spontanicznie. Zorganizowaliśmy flash mob literacki. Odbył się on w dwóch różnych  odsłonach. Najpierw  w tajemnicy przed naszymi młodszymi kolegami z klasy IV i V przygotowaliśmy pierwszą jego część na przerwie. Wybrani nasi koledzy i koleżanki czytali głośno z podziałem na role  napisane opowiadanie. Aby być  jeszcze bardziej dostrzeżonym  postanowiliśmy wykonać transparent promujący czytanie i zapisać też na kolorowych  kartkach hasła zachęcające do sięgania po książki. Było to dodatkowe zadanie, które  miało naszym kolegom wyjaśnić sens naszej akcji. Kiedy  koledzy wyszli z lekcji na ich twarzach dało się zauważyć zdziwienie i  zaciekawienie. Nie musieliśmy nawet zachęcać ich  i prosić o uwagę, sami  dołączyli się do nas, umilkły w jednej chwili  rozmowy i   zaczęli słuchać naszej opowieści. Przerwa  szybko nam minęła, pierwszy raz bez hałasu i głośnych rozmów, ale w spokojnej i miłej atmosferze. Opowieść  chyba bardzo się im podobała, ponieważ po jej przedstawieniu zostaliśmy nagrodzeni gromkimi brawami. Drugą odsłonę zaplanowaliśmy w południe. Tym razem postanowiliśmy wyjść na zewnątrz budynku i zaskoczyć  naszych najmłodszych kolegów, który czekali  na odwóz po zajęciach do domu. Podobnie jak wcześniej  zaprezentowaliśmy kolejne opowiadanie czytając im w oczekiwaniu na autobus. Dzieci miło spędziły z nami czas i też były żywo zainteresowane naszą zabawą. Ostatnim punktem było wyjście poza mury szkoły  i czytanie na przystanku autobusowym oczekując na uczniów gimnazjum, którzy wracali do domu po skończonych zajęciach. Nasza obecność na nim wzbudzała żywe zainteresowanie mieszkańców naszej małej wioski jak również przejeżdżających kierowców, którzy na nasz widok zwalniali i obserwowali nasze  czytelnicze działania.

Mamy nadzieję, że w ten dosyć niekonwencjonalny sposób zachęciliśmy wszystkich bez względu na wiek, by sięgali po książki i zaczęli czytać nie tylko w domu czy w szkole, ale wszędzie przy każdej okazji. Praca nad wykonaniem tego zadania  dostarczyła  nam  wielu niesamowitych wrażeń, wszyscy odczuwaliśmy satysfakcję, ponieważ  widzieliśmy, że  nasza niespodzianka podobała się i wzbudziła zainteresowanie wśród naszych kolegów.

GALERIA

Najnowsze galerie

VIDEO PREZENTACJA Gminy Tymbark

Wirtualny spacer po Gminie Tymbark